Maatregelen bij UnLimiteD in verband met het Coronavirus
Uiteraard volgt UnLimiteD de richtlijnen en instructies van het RIVM, GGD, de overheid en de Gemeenten.
UnLimiteD is een ambulante, laagdrempelige hulpverleningsorganisatie. Dit betekent dat cliënten langs kunnen komen op de locatie van UnLimiteD en dat medewerkers naar cliënten toe gaan. Hiervoor heeft UnLimiteD de volgende maatregelen getroffen:
- Cliënten, medewerkers en bezoekers die UnLimiteD (on)aangekondigd bezoeken moeten bij binnenkomst hun handen desinfecteren. Hetzelfde geldt bij het vertrek.
- Elk uur worden op de kantoorlocatie deurkrukken, deuren en toiletten ontsmet. Er wordt gebruik gemaakt van papieren handdoeken.
- Er ligt een instructie op de kantoorlocatie (deze instructie kan ook worden meegegeven aan cliënten), met een uitleg van het Coronavirus en de adviezen vanuit het RIVM en de GGD. De volgende tekst is hierin opgenomen:
- Ruim voldoende afstand tussen twee personen.
- Éénmalig gebruik maken van papieren zakdoekjes.
- Geen lichamelijk contact (bijvoorbeeld handen schudden).
Aan cliënten en medewerkers wordt de volgende uitleg gegeven over het Coronavirus
- Het nieuwe Coronavirus (COVID-19) wordt overgedragen door hoesten en niezen. Via kleine druppels komt het virus zo in de lucht.
- Als andere mensen deze druppels inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond of neus krijgen kunnen zij besmet raken met het virus.
- Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven.
- De incubatie tijd is tussen 7 en 14 dagen.
- De symptomen zijn koorts, met daarbij luchtwegenklachten zoals hoesten, kortademigheid en longontsteking.
Verdere maatregelen
Alle cliënten van UnLimiteD worden zo snel mogelijk gebeld met uitleg van bovenstaande. Aan cliënten wordt gevraagd of ze zelf ziekteverschijnselen hebben, dit geldt ook voor hun sociale omgeving/contacten. Vervolgens wordt met cliënten afgesproken hoe het contact de komende tijd plaatst zal vinden. Daar waar nodig krijgen cliënten huisbezoek. Aan cliënten wordt ook gevraagd om aan UnLimiteD te melden als zich ziekteverschijnselen voordoen en ze hierbij eventueel hulp bij nodig hebben voor vervolgstappen. UnLimiteD hecht veel waarde aan het voorlichten van haar cliënten over het virus en de maatregelen die genomen zijn door de overheid.
Afspraken met groepen op en buiten de locatie van UnLimiteD worden afgezegd.
De medewerkers van UnLimiteD
Er is een crisisteam gevormd dat elke ochtend bijeenkomt, of zo vaak als nodig. Een deel van dit crisisteam is 24/7 bereikbaar (Alma Damhoff: 06 839 871 75, John Bieze: 06 409 188 00). Er is een noodplan en een bijgesteld zorgcontinuïteitsplan opgesteld bij een uitbraak en/of besmetting.
Alle medewerkers en hun sociale omgeving/contacten worden door het crisisteam gescreend op eventuele ziekteverschijnselen.
Voor medewerkers geldt dat zij bij verkoudheid EN/OF hoesten EN koorts (is >38 graden) thuis blijven. Bij alleen verkoudheid EN/OF hoesten is er geen reden om thuis te blijven. UnLimiteD volgt hiermee de richtlijn van het RIVM.
Preventie in het kader van het Coronavirus naar cliënten toe staat bij UnLimiteD hoog in het vaandel!
Het bovenstaande wordt gepubliceerd op de website van UnLimiteD (www.unlimitedhulpverlening.nl) . Alle Gemeenten en aanbestede diensten worden per e-mail door UnLimiteD geïnformeerd.