Maatregelen bij UnLimiteD in verband met het Coronavirus
Uiteraard volgt UnLimiteD de richtlijnen en instructies van het RIVM, GGD, de overheid en
de Gemeenten.
UnLimiteD is een ambulante, laagdrempelige hulpverleningsorganisatie. Dit betekent dat cliënten
langs kunnen komen op de locaties van UnLimiteD en dat medewerkers naar cliënten toe gaan.
Hiervoor heeft UnLimiteD de volgende maatregelen getroffen:
- Cliënten, medewerkers en bezoekers die UnLimiteD (on)aangekondigd bezoeken moeten bij
binnenkomst hun handen desinfecteren. Hetzelfde geldt bij het vertrek. - Elk uur worden op de kantoorlocaties deurkrukken, deuren, tafels toiletten ontsmet. Er
wordt gebruik gemaakt van papieren handdoeken. - Er ligt een instructie op beide kantoorlocaties (deze instructie kan ook worden meegegeven
aan cliënten), met een uitleg van het Coronavirus en de adviezen vanuit het RIVM en de
GGD. Wijziging: UnLimiteD is alleen nog maar werkzaam op één locatie, namelijk
Friesestraatweg nr 1. De volgende maatregelen zijn getroffen:- Ruim voldoende afstand tussen twee personen, anderhalve meter, werkplekken
afgezet met geel/zwart lint/tape - Éénmalig gebruik maken van papieren zakdoekjes.
- Geen lichamelijk contact (bijvoorbeeld handen schudden).
- Geen linnengoed meer in gebruik (denkende aan handdoek en theedoek in de
keuken en toilet). - Kartonnen koffie en theebekers, en houten roerstokjes.
- Desinfecterende handgel, dispenser, automatisch, (bij ingang kantoor).
- Grote zwart/rode inloopmat met tekst 1,5 meter afstand.
- Voorzorgsmaatregelen 2e golf:
- in voorraad desinfecterende schoonmaak doekjes
voor tafels, wc, keuken. - Voorraad mondkapjes en handschoenen
- Voorraad keukenrol en een tork rol met houder geplaatst in keuken.
- Kleine pakjes desinfecterende doekjes voor in de bedrijfsauto.
- Op elke tafel/werkplek fles desinfecterende gel (op voorraad).
- Voorwaarde is ook dat men onderling [ collega’s ] aangaande afstand, handen
wassen, en hygiëne in het algemeen elkaar moeten blijven bewaken. - Inloop cliënten niet langer dan een half uur op kantoor.
- in voorraad desinfecterende schoonmaak doekjes
- Ruim voldoende afstand tussen twee personen, anderhalve meter, werkplekken
UnLimiteD heeft de eerste Coronagolf goed doorstaan en is tijdens deze crisis 100% in de lucht gebleven, uiteraard zich houdende aan de adviezen van het RIVM, GGD en/of de gemeenten. Intern is niemand besmet geweest met het virus. Wel zijn er een 5 medewerkers van UnLimiteD getest maar niet positief bevonden [ volgens protocol intern ]. Tijdens de 1e Coronagolf tot en met heden zijn er geen cliënten van UnLimiteD positief besmet. UnLimiteD tracht ook tijdens een 2e Coronagolf 100% in de lucht te blijven aangaande ambulante hulpverlening voor haar cliënten [ kwetsbare doelgroep ].
Aan cliënten en medewerkers wordt de volgende uitleg gegeven over het Coronavirus
- Het nieuwe Coronavirus (COVID-19) wordt overgedragen door hoesten en niezen. Via kleine
druppels komt het virus zo in de lucht. - Als andere mensen deze druppels inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond of
neus krijgen kunnen zij besmet raken met het virus. - Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven.
- De incubatie tijd is tussen 2 en 14 dagen.
- De symptomen zijn koorts, met daarbij luchtwegenklachten zoals hoesten, kortademigheid en longontsteking.
Verdere maatregelen
Alle cliënten van UnLimiteD worden zo snel mogelijk gebeld met uitleg van bovenstaande. Aan cliënten wordt gevraagd of ze zelf ziekteverschijnselen hebben, dit geldt ook voor hun sociale
omgeving/contacten. Vervolgens wordt met cliënten afgesproken hoe het contact de komende tijd plaatst zal vinden. Daar waar nodig krijgen cliënten huisbezoek. Aan cliënten wordt ook gevraagd om
aan UnLimiteD te melden als zich ziekteverschijnselen voordoen en ze hierbij eventueel hulp bij nodig hebben voor vervolgstappen. UnLimiteD hecht veel waarde aan het voorlichten van haar
cliënten over het virus en de maatregelen die genomen zijn door de overheid.
UnLimiteD heeft een ‘’ Hoe overleef ik Corona pakketje ‘’ samengesteld voor alle cliënten.
Inhoud pakket: een mondkapje, desinfectiedoekje, folder over de regels\9 die gelden bij UnLimiteD, maar ook de landelijke regels)] en een kaartje met tekst om de cliënten een hart onder de riem te steken. Indien nodig dit proces blijven herhalen. Afspraken met groepen op en buiten de locaties van UnLimiteD worden afgezegd.
De medewerkers van UnLimiteD
Er is een crisisteam gevormd dat elke ochtend bijeenkomt, of zo vaak als nodig. Een deel van dit crisisteam is 24/7 bereikbaar (Alma Damhoff: 06 839 871 75, John Bieze: 06 409 188 00). Er is een
noodplan en een bijgesteld zorgcontinuïteitsplan opgesteld bij een uitbraak en/of besmetting. Alle medewerkers en hun sociale omgeving/contacten worden door het crisisteam gescreend op
eventuele ziekteverschijnselen. Voor medewerkers geldt dat zij bij verkoudheid EN/OF hoesten EN koorts (is >38 graden) thuis blijven. Bij alleen verkoudheid EN/OF hoesten is er geen reden om thuis te blijven. UnLimiteD volgt hiermee de richtlijn van het RIVM. Preventie in het kader van het Coronavirus naar cliënten toe staat bij UnLimiteD hoog in het vaandel!
Het bovenstaande wordt gepubliceerd op de website van UnLimiteD
(www.unlimitedhulpverlening.nl) . Alle Gemeenten en aanbestede diensten worden per e-mail door UnLimiteD geïnformeerd